Smartphoneliefde

Smartphoneliefde

Kak! Verslapen.. Hoe laat is het? Hoe laat komt de trein? Zijn mijn vrienden al vertrokken? Wie geeft jouw het antwoord? Je smartphone. Één kleine gebeurtenis en je hebt meteen drie functies binnen vijf minuten op je smartphone gebruikt (klok gecheckt, NS-app, WhatsApp). Deze drie functies vormen een peulenschilletje naast alle andere toepassingen en apps die er mogelijk zijn. Maar het smartphonelandschap heeft zijn grenzen nog lang niet bereikt. Over een jaar, een maand, een week, misschien wel morgen kun je dingen doen met een smartphone waarvan je dacht dat het onmogelijk zou zijn. Opvouwbare smartphones? Oogherkenning? Een smartphonechip in je hoofd? Allemaal dingen die in de toekomst werkelijkheid kunnen worden.

Ook voor retailers zijn er vele kansen te behalen binnen het gebruik van een smartphone. Ze zouden gek zijn als ze het middel niet zouden gebruiken. Want wie zit er altijd in je tas of in je broekzak? En wie mis je als je hem vergeet? Juist, je smartphone. De consument van nu zit bijna letterlijk vastgeplakt (wie weet gebeurt dit in de toekomst daadwerkelijk)
aan zijn telefoon. Als retailer kun je dus via smartphones  altijd en overal bij je consument aanwezig zijn.

Uit onderzoek (Mobile Life – TNS) blijkt dat veertig procent van de Nederlandse consumenten hun smartphone gebruikt tijdens showrooming (een consument bezoekt winkels alleen om producten te testen en te bekijken en koopt het later online). Showrooming kun je als retailer zien als een bedreiging, maar je kunt ook slim inspelen op het smartphone gebruik van je consument en je kans pakken! Door via een smartphone-app persoonlijke aanbiedingen te versturen op het moment van winkelbetreding kan het bedreigende showrooming worden voorkomen. Door de unieke korting die consumenten dan ontvangen zullen ze wellicht eerder het product in de winkel dan op internet kopen. Een extra service zou ook nog kunnen zijn dat de app precies aangeeft waar het product in de winkel ligt. Hierdoor bespaart de consument niet alleen geld, maar ook kostbare tijd. Twee vliegen in een klap dus. Ka-ching!

Weten wat de consument er van vindt? Bekijk het filmpje!
http://www.talkingretail.yourzine.nl/smartphoneliefde/

 

Be Sociable, Share!