‘Retail zet groots in op mobiele marketing’

‘Retail zet groots in op mobiele marketing’

Retailers gaan de komende twee jaar op grote schaal hun marketing toespitsen op de smartphone van de consument. Hunkemöller heeft daar met de introductie van haar loyalty-app het startschot voor gegeven. Dat zegt algemeen directeur Michiel van Riemsdijk van marketingbureau Yourzine tegen RetailNews.

Hunkemöller kan gebruikers van haar app onder meer persoonlijke pushberichten sturen, om hen bijvoorbeeld op de laatste collectie of specifieke aanbiedingen te wijzen. Winkelketens als V&D, Albert Heijn en HEMA zullen op dat gebied zeker niet achterblijven, verwacht Van Riemsdijk. “Op dit moment zijn de meeste retailers in Nederland druk bezig alle kanalen met elkaar te verbinden om de klantdata te centraliseren.”

Yourzine stuurt onder meer voor Albert Heijn persoonlijke aanbiedingen naar klanten met een geactiveerde bonuskaart. Voor IKEA verzorgt het bureau al enkele jaren de gepersonaliseerde digitale marketingcampagnes. “De logische constatering is dat hoe hoger de relevantiegraad is vanuit het inzicht in specifieke klantbehoeften, hoe meer effect zulke uitingen hebben. Simpelweg omdat de consument op maat wordt bediend”, stelt Van Riemsdijk.

Door alle klantinformatie te centraliseren, krijgen retailers sneller een completer beeld van zijn klanten. Die informatie kunnen ze volgens de algemeen directeur direct toepassen bij hun digitale marketing. De technologie maakt dat tegenwoordig daadwerkelijk mogelijk, stelt Van Riemsdijk. “En niet geheel onbelangrijk is dat de consument diezelfde technologie omarmt.”

De volgende stap is deze profielgestuurde marketing doorzetten naar het mobiele kanaal. De consument staat daar namelijk voor open, meent hij. “Zij zijn benieuwd naar wat er voor hen in zit.” Wanneer zij toestemming geven om berichten van een loyaliteitsprogramma te ontvangen, kunnen winkelketens als V&D en IKEA de consument volgens hem ook in een offline omgeving ‘gerichter verleiden’. “Het mobieltje verbindt de digitale en fysieke wereld. Door klanten door al die kanalen te volgen en service met relevante aanbiedingen te bieden, zorgen retailers dat de conversie bij hen blijft.”

Be Sociable, Share!