(on)Zichtbaar

Beter een kritische recensie dan geen recensie. Aldus de slogan van de maker van de grote restaurantbeoordelingssite Iens. Is het zo dat de consument zo veel waarde hecht aan recensies van anderen? Vergroten recensies de kans op meer consumenten? Onze reporter gaat de straat op.

Een interessant artikel geeft aan dat het essentieel is om genoemd te worden op een website. Wanneer mensen zichzelf oriënteren voor een avondje uit, blijkt het dat het meerendeel van de mensen liever voorbereid te werk gaat. Zij doen research naar leuke restaurantjes die goed aangeschreven zijn door andere bezoekers.

Ook uit het filmpje komt duidelijk naar voren dat recensies gewaardeerd worden. Daarnaast komt er nog een opmerkelijk aspect uit het filmpje naar voren. Iedereen leest de recensies van anderen, maar slechts een enkeling schrijft ze. Waar komen die recensies dan vandaan? Een deel van de recensies waar consumenten zoveel waarde aan hechten, is vals. Wordt er bij de consumenten dan een “neppe” worst voorgehouden?

Toch is het een onderwerp wat restauranthouders aan het denken (en uiteindelijk aan het handelen) zou moeten zetten. Er moeten meer actiepunten komen om de (tevreden) consument een recensie te laten schrijven. Zet ze ertoe aan. Dan krijg je tevreden klanten, echte recensies én meer klantaanloop door zichtbaarheid.

Aan de andere kant kunnen restaurantsbeoordelingssites, zoals bijvoorbeeld Iens, de drempel tot een recensie schrijven verlagen. Geen onnodige gegevens vragen aan de klant. Geen verplichting tot inloggen. Gewoon simpel, makkelijk en to the point. Dáár houden consumenten van.

Be Sociable, Share!