Offline winkel meets online pretpark

Offline winkel meets online pretpark

Het is 1821. Anton is de trotse eigenaar van een drukbezochte winkel. De klanten komen binnen, oriënteren zich, stellen vragen aan zijn werknemers en doen een aankoop. Internet? Wat is dat? Online shoppen? Kon niet eens! Reviews? Nog nooit van gehoord. Het leven van een retailer gaat over rozen.

Het is 2014. Mark is de trotse eigenaar van een winkel. Veel klanten kijken alleen in de etalage, andere scannen de winkel en kopen niets of lopen recht op hun doel af en kijken nergens anders naar. Op smartphones wordt gecheckt of het product toch niet ergens anders goedkoper te verkrijgen is. Het leven van een retailer is een uitdaging.

Real online life
Internet, smartphones, window shopping, wearables. De consument leeft niet meer alleen in real life, maar ook online. Hij hoeft niet alleen meer te vertrouwen op het verkooppraatje van de winkelier, maar kan met één klik op de knop duizenden meningen van consumenten tevoorschijn halen. De consument wil het juiste product, op het juiste moment, op de juiste plaats tegen de juiste prijs. Dertig jaar geleden wilde de consument dat ook. Het enige wat echt veranderd is, is de omgeving van de consument. Door de mobiele technologie is het moeilijker om als retailer te zien wat er allemaal precies gebeurd op de winkelvloer. Vooral als je bedenkt dat driekwart van de Nederlanders om de drie tot zes minuten op zijn smartphone kijkt. Wat zoekt de consument op, op zijn smartphone? Waarom wel kijken in de winkel, maar niet kopen?

Makkelijk en snel
Makkelijk en snel: dat zijn de kernwaarden waar de consumenten naar op zoek zijn. Via internet of je smartphone heb je zo een nieuwe garderobe samengesteld of een koelkast gevuld en dat ook nog eens thuisbezorgd. Als retailer kun je meer grip krijgen op deze mobiele technologie door het te omarmen en het te integreren in je eigen winkelbeleid.

Beeldschone Beleving
Het is duidelijk dat de consument veel minder vaak offline shopt dan een aantal jaar terug. Hierdoor is de winkelbeleving een erg belangrijke factor geworden om klanten in je winkels te krijgen en te houden. Mobile hoeft hiervoor geen bedreiging te zijn, maar kan je juist helpen de winkelbeleving voor de klant nog optimaler te maken. Beloon ze omdat ze de moeite nemen fysiek in je winkel rond te komen snuffelen en laat ze blijven door de winkelbeleving zo leuk mogelijk te maken. Laat ze bijvoorbeeld door middel van push berichten bij binnenkomst een game spelen, passende muziek luisteren of een vraag beantwoorden waarmee ze korting kunnen winnen of een product gratis af kunnen halen. Leg Ipads in je winkel om te zorgen dat ook in je ‘offline’ winkel het gehele assortiment verkrijgbaar is. MissEtam haar omzet steeg door het inzetten van Ipads in de winkel met twee procent.

Glas van de toekomst
De Google Glass kan ook uitkomst bieden voor de retailer. Als je je medewerkers allemaal een Google Glass opzet kunnen verkoopprocessen nog sneller verlopen. Iets wat voor de consument een pre is. Ze willen snel kunnen vinden wat ze nodig hebben. Als een klant een vraag stelt aan een medewerker kan de Google Glass binnen een paar seconden het antwoord op die vraag geven. Alle processen van de winkel zijn hierin geprogrammeerd en op deze manier wordt de klant het snelst geholpen. Ook kan de retailer met behulp van de Google Glass snel de voorraden controleren. Raimo van der Klein van Glasseffect heeft hier nog meer ideeën over. 

Bluetooth comeback
Natuurlijk kun je de kernwaarden snel en makkelijk ook bij de consument neerleggen. Hiervoor kun je de service Bluetooth Low Energy gebruiken. Met deze functie kunnen klanten niet alleen benaderd worden binnen een bepaalde straal van de winkel, maar ook binnen een bepaalde afdeling of zelfs een paar meter van het schap af. Op deze manier kan de consument zelf snel en makkelijk zijn boodschap vinden en afrekenen.

Het blijkt dus wel dat het belangrijk is om als retailer anno 2014 online met offline te verbinden en andersom. Het offline winkelen wordt zo een onlinepretpark, waar jouw klant zich uren in kan vermaken. Play on!

Be Sociable, Share!