Lenta’s Goodbye

_DSC0519

‘Talking Retail bestaat 1 jaar. En dat mag gevierd worden! Dit objectieve videoplatform heeft in een jaar tijd menig retailer over kunnen halen tot meer klantgericht denken. Communicatie betekent dat je het dialoog aan gaat, tweezijdig. En niet enkel de marketingboodschap zenden op de manier zoals de marketingkalenders zijn ontwikkeld.

Een van de interviews die mij het meeste bij is gebleven is een jongedame die ik de volgende vraag stelde: ‘Etos is een van jouw favoriete winkels, waarom ontvang je hiervan niet de nieuwsbrief?’ ‘Ja dat klopt, maar ik niet zit te wachten op luiers. Ik wil alleen de mascara’s zien die in de aanbieding zijn”. De overige actie uitingen zijn niet meer dan ruis voor haar. Materie om over na te denken voor retailers.

Deze trend zie ik ook bij andere organisaties, zoals Groupon. “Waarom zie ik uitjes zoals een tochtje met een boot over de Rijn terwijl mijn persoonlijke interesse juist ligt in een hotelovernachting in onze bruisende hoofdstad?”. Toch weet de klant niet te vinden waar men haar voorkeuren kan doorgeven. Of men neemt er niet te tijd voor en wil zo snel mogelijk de aanbiedingen checken via de app. Allemaal tekens dat de consument wel wil, maar niet de moeite wil nemen.

Hier ontstaat dan weer een enorme kans voor de marketeer. Door meer te doen met data kunnen marketeers al zonder dat de consument het aangeeft weten dat ik alleen houd van weekendjes weg in onze bruisende hoofdstad in plaats van dat boottochtje over de Rijn. Daarnaast zie ik ook nog een kans in het optimaliseren van websites, apps en loyaltyprogramma’s. Ook hier geldt: de klant centraal. Het user friendly maken van deze ‘tools’ mag niet vergeten worden.

Een andere trend is mobile. Het winkelend publiek merkt ook op dat men wel heel erg vaak op die smartphone kijkt. Sommige zijn er echt mee vergroeid. Men geeft ook aan dat dit gebruik alleen nog maar zal toenemen in de toekomst. De consument neemt buiten de deur altijd drie dingen mee. Telefoon, portemonnee en sleutels. In de toekomst zal de telefoon ook de functie van de overige twee zaken, zoals portemonnee en sleutels overnemen. Het is aan de retailers om ook toegelaten te worden tot deze ‘inner circle’. Door relevant en verrassend te zijn voor de consument kan men dit bereiken.

Experts op het gebied van marketing hebben de beste ideeën, alleen de uitvoer wordt bij grote organisaties niet als makkelijk ervaren. Mobile first is een strategie die ik vaak gehoord heb tijdens een van de vele Emerce Events.

Zoals ik al eerder aangaf: de consument wil graag, maar het mag niet te veel moeite kosten. Het is aan de marketeers om het voor de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken en het vertrouwen te winnen van de consument. Want: onbekend maakt onbemind.

Ook komend jaar zullen de Reporters (niet één, twee, maar drie nieuwe gezichten!) van Talking Retail weer te zien zijn op marketing events en zullen ze uiteraard al deze materie van experts gaat toetsen op straat. Maak hier alvast kennis met ze en houdt de website en  Twitter in de gaten voor hun eerste straatinterviews!

 

Be Sociable, Share!