Be Sociable, Share!

Jong vs. Oud shopgedrag

“Jongeren willen zo min mogelijk tijd besteden aan winkelen. Ze verkiezen snel iets ophalen boven het besteden van enkele uren aan shoppen”, dit vooroordeel maken veel retailers zichzelf wijs. Het bezoeken van warenhuizen zou volgens de retailers dus de gulden middenweg zijn voor jongeren. Maar wat denken de jongeren zelf? En verschilt dit met de andere generaties?

Q&A Research & Consultancy heeft een representatieve steekproef uitgevoerd naar het shopgedrag van de nieuwe generaties shoppers: de Millennials. Hiermee wordt gedoeld op een groep consumenten geboren tussen 1980 en 2000. In deze steekproef werden de Millennials vergeleken met de voorgaande generaties: Generatie X (1965-1980) en de Boomers ( 1945-1964). In totaal werden 1.250 consumenten ondervraagd. Deze steekproef hield in dat de consumenten op basis van vijftien verschillende aspecten ondervraagd werden. Vragen over de aantrekkelijkheid van deze aspecten en in hoeverre deze bepalend zijn voor de aankoop, zowel on- als offline, waren enkelen van de vragen.

Uit dit onderzoek bleek dat de Millennials een grote voorkeur heeft voor een uitgebreid assortiment uit diverse winkels. Ze bezoeken daarom liever verschillende winkels, terwijl de oudere generaties zich liever beperken tot een tweetal winkels. Bij deze generaties draait het vooral om het inzicht in de beschikbaarheid van het product en een korte prijsvergelijking.

Talking Retail is ook op pad gegaan om dit uit te zoeken. Hun doel was te achterhalen welke winkels deze generaties het meest aantrokken en of men hieruit kon zien of er een duidelijke generatie kloof is.

De jongere generatie blijken een grote voorkeur te hebben voor een rijk assortiment aan gespecialiseerde winkels, denkende aan Zara en H&M, terwijl de oudere generaties eerder waardering hebben voor warenhuizen waar ze alles op één plek kunnen vinden.

Be Sociable, Share!