De grote winkelwereld

V&D-plaatje-artikel

Het warenhuis V&D kampt met haar bestaansrecht. De vertrouwde winkel, die eigenlijk niet ontbreken mag in de gemiddelde stad, staat op het randje van de afgrond. Op dit moment zijn ze de hoofdrol in een cartoon film. Een cartoon waarbij een mannetje met een touw om zijn middel uit een ravijn wordt getrokken door een paar van zijn vriendjes die hem, net op tijd, hebben gevonden. Dit is echter de harde realiteit en V&D zet alles op alles om dat vallen te voorkomen.

In eerste instantie snapt niemand hoe het zover heeft kunnen komen met ons oude en vertrouwde „hart van het centrum”. Dit was toch zo een goedlopend warenhuis? Zoals een bezoeker van de V&D in het filmpje zegt: „V&D vaart op dit moment een goede koers, ze verkopen dan ook meer kwalitatieve merken dan vroeger”. Ook een andere bezoeker geeft aan: „De V&D was vroeger stoffig en nu is hij echt beter geworden”. Echter, wanneer men de realiteit onder ogen ziet, komt er een blik van begrip tevoorschijn. Ging het eigenlijk wel zo goed bij de V&D?
De V&D is een typische „ik ben er toch, laten we maar even een kijkje nemen”-winkel. Het warenhuis heeft zich nergens écht in gespecialiseerd. Het is het typische manusje- van-alles onder de winkels. Als je een grote winkelketen zoals de V&D bent, kan je op deze manier niet staande blijven. Er is maar één manier om te overleven in de grote winkelwereld en dat is om jezelf te richten op een doelgroep. In het filmpje slaat een bezoeker van de V&D de spijker op zijn kop: „De V&D is heel erg groot en massaal”. Kort gezegd: de V&D is te algemeen. Dit gaat goed, totdat er concurrenten komen die wél een doelgroep kiezen en de klanten voor jouw neus wegkapen.

Op dit moment houdt de V&D zich vast aan haar „vriendjes”. Normaal ontstaat vriendschap vanuit twee kanten, maar V&D heeft besloten om hier een eenzijdige vriendschap van te maken. Zo zijn één van deze noodgedwongen vriendjes de medewerkers van V&D. Van hen verlangt de V&D dat zij een percentage van hun loon inleveren, zodat de V&D kan blijven bestaan. Ook zijn de verhuurders van de panden aan de V&D tot vriendje gebombardeerd. Zij hoeven geen betaling te verwachten van de V&D de komende vier maanden.

Deze vriendjes houden de V&D op de voet. Wanneer zij niet in zee gaan met de opgedwongen vriendschap van de V&D, zal de V&D een lading stenen in zijn rugzakje krijgen en nóg harder in het ravijn vallen. Ook is het geen slimme zet van de V&D om de trouwe medewerkers op deze manier te „straffen”. Uiteindelijk zorgen zij dat de winkel
blijft draaien. De enige personen die hier een tik op de vingers behoren te krijgen is het directiebestuur van het warenhuis zelf. Zij hebben te laat actie ondernomen.

 

De V&D moet op dit moment zorgen dat zij van het grijze gebied rondom V&D, een duidelijk zwart op wit gebied maken. Specificeer als de wiedeweerga je doelgroep. Zorg dat klanten weten waarom en voor wat ze naar de V&D moeten komen. Zorg dat de medewerkers tevreden zijn en dat dit ook zo blijft. Zorg dat je met je Vroom & Dreesman uit dat ravijn komt.

Be Sociable, Share!