Consumenten houden vast aan fysieke pas

Consumenten houden vast aan fysieke pas

In de tijd dat steeds meer consumenten over een smartphone beschikken is het de vraag of de fysieke klantenkaart nog wel toekomst heeft. Dat vroeg ook TechnoglogyAdvice zich af. De onderzoeksorganisatie vroeg aan bestaande deelnemers van loyaltyprogramma’s wat hun voorkeur had: een fysieke kaart, het programma geïntegreerd in een mobiele app of een combinatie van beide?

Waarom een discussie over fysiek versus mobiel?
Eigenlijk zijn er bij een mobiel loyaltyprogramma alleen maar winnaars. De consument heeft een pasje minder in zijn of haar portemonnee terwijl de smartphone toch al overal en altijd mee naar toe gaat. Tegelijkertijd kan het met een druk op de knop direct in contact treden met de retailer, al dan niet telefonisch of in de chat. Ook voor de retailer zijn er voordelen. De belangrijkste is toch wel dat het vanwege haar aanwezigheid op een smartphone van de consument meer mogelijkheden heeft. Wat te denken van geofencing en pushnotificaties. Toch is het allemaal niet zo gemakkelijk als wordt gedacht.

Uit het onderzoek van TechnologyAdvice blijkt dat Amerikaanse consumenten zeer verdeeld zijn over de manier waarop het loyaltyprogramma gebaseerd is. Daarmee lijkt een hybride programma, met zowel een fysieke klantenkaart als een digitaal platform, de voorkeur te hebben van consumenten. Dat heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. Laat de consument bepalen! Het lid van het loyaltyprogramma is dan namelijk zelf ‘in control’ om te bepalen hoe en wanneer het welk middel gebruikt.

300

We moeten onze ogen niet sluiten voor veranderingen. Mobile is here to stay. Steeds meer consumenten beschikken inmiddels over een smartphone. Inmiddels zou in Nederland 72% van de consumenten een smartphone hebben. Het is dan ook niet zo gek dat uit het onderzoek naar voren komt dat consumenten eerder geneigd zijn om zich aan te sluiten bij een loyaltyprogramma als hierbij ook sprake is van een app.

301

Korting, korting, korting
Hoewel marketeers het vaak anders zien is de belangrijkste drijfveer voor consumenten om zich aan te sluiten bij een loyaltyprogramma toch het verkrijgen van korting. Maar liefst 57.4% van de ondervraagden geeft te kennen deel te nemen aan een loyaltyprogramma omdat het dat geld bespaard. Nog eens 37.5% sluit zich aan omdat hiermee beloningen kunnen worden gespaard. In Nederland is hierbij Air Miles natuurlijk het meest aansprekende voorbeeld van.

303

Eerder zagen we een soortgelijke trend in een onderzoek van de Britse Direct Marketing Association (DMA). Uit dit onderzoek blijkt dat ouderen naar verhouding vaker bereid zijn om zich in te schrijven voor een loyaltyprogramma. Jongeren (18 – 24 jaar) delen naar verhouding eerder informatie over zichzelf in ruil voor kortingscoupons of gratis product(sample) maar willen zich (nog) niet vastpinnen aan een loyaltyprogramma.

254

Maar wat vinden Nederlandse consumenten er van?
De onderzoekscijfers komen uit de Verenigde Staten, hoe is het eigenlijk in Nederland? Talking Retail ging in Nederland de straat op om aan consumenten te vragen wat hun ervaringen zjin met loyaltyprogramma’s en of er gebruik wordt gemaakt van een fysieke pas of een app.

 

 

Be Sociable, Share!