Be Sociable, Share!

Carlsberg maakt verlengd happy hour mogelijk

Een verlengd happy hour? De Deense bierbrouwer Carlsberg maakt het mogelijk. In ruil voor een post op Instagram, van jou en je vrienden in de kroeg, kunnen kroegbezoekers langer genieten van een biertje voor de helft van de prijs. Carslberg introduceert ‘Happy Hours 2.0’.

Hoe werkt het?
In Denemarken hebben kroegen die Carlsberg of Tuborg op de tap hebben inmiddels een speciale dongel ontvangen die kan worden aangesloten op een televisiescherm. Vervolgens wordt real time content van die specifieke kroeg getoond. Een aftelmechanisme voor het reguliere happy hour mag uiteraard niet ontbreken. Bezoekers van de kroeg kunnen het happy hour verlengen door foto’s op Instagram te delen met de hashtags #happybeertime en #kroegnaam.

Carlsberg geeft aan dat het content niet zal modereren om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Het bureau achter de campagne, het Deense Konstellation, noemt de Happy Beer campagne een ‘plug & party‘ concept dat het gezellig samen zijn met vrienden samen combineert met social media. Daarmee trekt het bureau het ‘ouderwetse’ happy hour de huidige tijd in. De campagne is inmiddels genomineerd voor vier DIA’s (Danish Interactive Awards) waaronder die van ‘Gamification’, ‘Future Platform’ en ‘Use of Social Technology’.

Volgens Carlsberg snijdt het mes aan twee kanten. De kroegbezoekers kunnen langer profiteren van een goedkoper Carlsberg of Tuborg biertje terwijl de kroeg ‘word of mouth’ genereert op social media. De verwachting is dat foto’s namelijk niet alleen op Instagram maar bijvoorbeeld ook op andere social media als Facebook of Twitter worden gedeeld.

Pilot in Denemarken
Thuismarkt Denemarken geldt als pilot land. Kroegen die Carlsberg of Tuborg op de tap hebben kunnen deelnemen. De vraag is of Carlsberg het bij succes kan uitrollen naar andere landen. In het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn bierbrouwers gebonden aan strikte regels. Drankmisbruik mag niet in de hand worden gewerkt.

Jens Jermiin, vice president of digital, media & content van Carlsberg bestrijdt overigens dat deze campagne zal leiden tot overmatige alcoholconsumptie. Jerminn in gesprek met het Engelse blog Marketing Week: ‘We vergroten de periode dat mensen bier met korting kunnen drinken. Om die reden hoeven ze niet meer onder tijdsdruk in een korte periode excessief veel te drinken. Door de combinatie met social media draait Happy Hour 2.0 veel meer om het promoten van het samen zijn van vrienden dan drinken.’

Het identificeren van de klant
Een trend die al langer gaande is onder fast moving consumer goods fabrikanten is het identificeren van de (eind)klant. Tot een aantal jaar geleden communiceerden fabrikanten met name above the line. Online maakt het voor FMCG-fabrikanten mogelijk in contact te komen met hun eindgebruiker en deze beter te leren kennen.

Voorbeelden hiervan zijn onder andere online productregistraties (cashback acties of incentives) en / of spaaracties. Ook voor bierbrouwers is deze stap niet nieuw. Zo roltGuinness na een succesvolle pilot eind vorig jaar momenteel op grote schaal (14.000 pubs in het Verenigd Koninkrijk en Ierland) een campagne op basis van NFC uit. Bij het scannen van een speciaal Guinness logo met je smartphone maak je kans op een gratis biertje.

 

Be Sociable, Share!